sâmbătă, 29 septembrie 2012

CARACTERISTICILE UNICE ALE AYUR-VEDEI



Exista o distinctie majora intre medicina vestica si medicina Ayur-Veda. Metoda stiintifica este rezultatul experimentarii si observatiei in starea normala de 'veghe' a constiintei. Ayur-Veda este rezultatul introspectiilor intuitive experimentate in stari mai inalte ale constiintei, starea 'constiintei cosmice' si a 'unitatii'.
Cunoasterea achizitionata in timpul starii de 'veghe' a constiintei poate fi precisa, dar este limitata si incompleta, in timp ce cunoasterea ce apare in starea 'constiintei cosmice' sau a 'unitatii' este infinita, totala si completa. In starea constiintei unitatii, observatorul, cel observat si procesul observarii sint unul si acelasi, nu exista nici o deosebire intre subiect si obiect, amindoua sint continute in cimpul primordial al tuturor posibilitatilor, 'constiinta pura' insasi. Oamenii de stiinta de la Universitatea Vedica Maharishi au ajuns la concluzia ca, 'constiinta pura' experimentata subiectiv pe durata Tehnologiei Maharishi a Cimpului Unificat si 'cimpul unificat' al materiei sint intradevar identice.
In microcosmos, 'constiinta pura', cimpul unificat - rishi, miscindu-se prin el insusi printr-un proces de autoreferire, genereaza mintea - devata, care apoi se manifesta prin corp - chandas. In macrocosmos, aceeasi constiinta pura, cimpul unificat - rishi, miscindu-se prin el insusi printr-un proces de autoreferire si rupind simetria, genereaza marile forte ale naturii. Aceste forte ale naturii sint mintea - devata - naturii. Aceste forte se manifesta apoi in materie, in corpul - sau chandas - al creatiei materiale. Dar de fapt, rishi din microcosmos si macrocosmos, mintea atit in om cit si in natura, corpul omului si cel al creatiei materiale sint unul si acelasi.

1. Aceasta introspectie este integrala pentru Ayur-Veda Maharishi si exemplifica prima caracteristica unica a acestui sistem relativ la orice alt sistem al medicinei. Pentru fiecare subiect sau receptor din corpul nostru exista un obiect complementar sau o legenda in marele organism al universului. Natura abunda in substante care influenteaza fiziologia noastra si aceste substante au puterea sa refaca fiziologia in intregime cind este deranjata dintr-un motiv oarecare. Astfel farmacia Ayur-Vedica are mii de preparate din ierburi, suplimente alimentare, radacini si plante care influenteaza fiecare aspect al fiziologiei noastre. Nu este nici o boala sau simptom care sa nu poata fi tratat prin preparate naturale de origine vegetala, minerala sau animala. Natura nu a proiectat receptorii nostri pentru produse farmaceutice ca valium sau tagamet. Receptorii din corpul nostru au o afinitate unica pentru substantele naturale, ele sint o parte din acelasi organism cosmic, iar prin ingerarea lor nu sint cunoscute efecte daunatoare. In contrast cu nedoritele si periculoasele efecte secundare ale multor produse farmaceutice se cunosc beneficiile colaterale ale luarii regulate ale preparatelor din ierburi ale medicinii Ayur-Vedice.

2. Ce-a de-a doua caracteristica unica a Ayur-Vedei este recunoasterea diferitelor tipuri constitutionale ale indivizilor. Din observatiile obisnuite stim ca anumiti oameni sint diferiti din punct de vedere metabolic de altii. De exemplu, va poate fi familiar tipul persoanei care maninca tot ce-si doreste si ramine suplu si tipul opus, persoana care nu pierde din greutate, indiferent cit de putin ar minca. Medicii Ayur-Vedici au un avantaj in incercarea lor de a corecta conditiile extreme ale supra si sub greutatii. In medicina vestica nu exista nici un cadru de lucru teoretic care sa explice observatiile noastre si care sa conduca la o metoda de corectare a conditiilor.
In Ayur-Veda, fiintele umane, ca si toate organismele si creatia materiala, sint impartite in diferite tipuri psihosomatice bazate pe doshe predominante, care exista in fiecare individ. Pandit Hari-Sharma, un renumit medic Ayur-Vedic din India, a definit doshele ca pe „niste prinicipii metabolice ireductibile, fundamentale, de baza, ce guverneaza intreaga structura psihosomatica „.

Cele 3 doshe: Vata, Pitta si Kapha (V,P,K), pot fi definite lapidar ca principii: catabolice, metabolice si anabolice.

Clasificarile stiintifice moderne in tipuri constitutionale sint bazate in intregime pe caracteristicile fizice ca ectomorfe, endomorfe si mezomorfe, sau in intregime pe caracteristicile psihologice ca tipul A si tipul B de personalitate. Totusi, tipurile dosha cuprind intreaga structura psihosomatica. Un tip particular constitutional este descris ca avind nu numai un set de caracteristici fizice, ci si un set particular de caracteristici psihosociale, un set particular de raspunsuri emotionale, de afinitate la tipuri particulare de alimentatie, intoleranta sau afinitate la diferite tipuri de vreme, inclinatie la diferite tipuri de boli.
Intrucit nu exista tipuri constitutionale mono-doshice, oamenii sint caracterizati ca avind doshe predominante, sau combinatii de doshe predominante, bazate pe diferite permutari sau combinari. Oamenii pot fi caracterizati in general ca apartinind uneia din cele 10 categorii ale constitutiei psihosomatice ca: Vata, Pitta, Kapha, Vata-Pitta, Vata-Kapha, Pitta-Kapha, Pitta-Vata, Kapha-Vata, Kapha-Pitta si Vata-Pitta-Kapha; (V, P, K, VP, VK, PK, PV, KV, KP, VPK).
Toate strategiile terapeutice din Ayur-Veda sint individualizate in acord cu constitutiile psihosomatice si fiecarui pacient i se da un sfat privitor la obiceiurile zilnice si sezoniere, dieta, panchakarma si alte terapii de purificare si alte interactiuni cu mediul. Terapiile corespunzatoare diferitelor constitutii individuale sint unice in Ayur-Veda.

Pe masura ce conceptul devine din ce in ce mai cunoscut, abandonarea conventionala a tratamentului medical poate fi revolutionata. Disimilitudinile existente intre medicina vestica si Ayur-Veda au fost sintetizate de catre Pandit Hari-Sharma cind a spus: „In medicina moderna doctorii incearca sa descopere de ce tip de boala sufera pacientul; in Ayur-Veda este mai important sa se descopere ce tip de pacient sufera de boala.„
Ayur-Veda raspunde la intrebari la care nu a raspuns medicina vestica, ca de exemplu: 'De ce aceeasi alimentatie sau medicatie determina raspunsuri fiziologice diferite la diferite tipuri de oameni?' si 'De ce exista o mare gama de valori normale pentru chimia singelui, ca de exemplu glucoza, colesterolul, tiroxina si altele?'.

Marea frumusete a sistemului de clasificare in doshe consta in faptul ca nu este dedicat doar fiintelor umane, ci se extinde si la toate formele si fenomenele. Intregul univers de gindire, cuvinte, actiuni, experimente, intimplari si substante sint descrise ca permutari si combinari ale diferitelor doshe. Refacerea echilibrului si cresterea sanatatii la nivele optime sint deci indeplinite intotdeauna prin ajustarea principiilor doshice. Principiile doshice pot fi continute in ginduri, cuvinte sau interactiuni cu mediul, prin experientele simturilor sau alimentatie, ierburi naturale sau preparate minerale.

In cuvintele lui Pandit Hari-Sharma: „Nu este nimic care sa nu poata fi experimentat sau sa nu poata fi conceput ca influenteaza mintea sau corpul individului mai mult sau mai putin. Chiar si auzirea unui nume sau gindul la ceva, sau ceva legat de acesta poate afecta mai mult sau mai putin metabolismul, in bine sau in rau. Atit timp cit orice lucru afecteaza constitutia si intr-un mod sau altul poate fi utilizat ca un agent de purificare, nu exista nimic care sa nu fie medicament.”
3. Ce-a de-a treia caracteristica unica a medicinii Ayur-Vedice este aceea ca ea da voie pacientului sa intreprinda ceva, creeaza o impartire a responsabilitatilor majore pentru starea lui sau ei de bine. Medicul este in principiu furnizorul invataturii si este partener in ingrijirea sanatatii. El ajuta pacientului sa-si determine constitutia psihosomatica individuala si apoi descrie obiceiuri zilnice sau sezoniere, terapii de purificare, regimuri alimentare, care sint cele mai potrivite pentru acel tip particular de constitutie. Cu exceptia unor procedee de purificare, ingrijirea reala este in cea mai mare parte o auto-ingrijire pe care si-o furnizeaza sie insusi.
4. Cea de-a patra caracteristica unica a Ayur-Vedei este aceea ca priveste organismul ca pe un intreg spiritual-psihosomatic si nu incearca sa diferentieze bolile ca fiind in intregime fizice sau psihologice. Nici o afectiune sau boala nu exista totalmente doar la nivel mental sau corporal. Intr-adevar, atit timp cit mintea si corpul sint rezultatul implicarii actiunii progresive a constiintei prin procesul morfogenezei si al diferentierii, orice abordare care se ocupa doar de minte sau de corp, sau doar de amindoua, minte si corp, cu ignorarea constiintei, este inadecvata. Ayur-Veda Maharishi este intradevar holistica, ea se ocupa de toate aspectele cimpului unificat: trup, minte, constiinta, mediu si comportament.

5. Cea de-a cincea caracteristica unica a Ayur-Vedei este ca trateaza dezechilibrul in stadiul sau de formare, cauta sa refaca echilibrul chiar inainte ca dezechilibrul sa devina perceptibil, la un nivel foarte subtil al individului sau al mediului. Asa cum doctorii se simt maestri cind diagnozeaza o leziune cu raze X sau cu scanner, sau o anormalitate cu EKG, in mod particular ni se pare ca anormalitatea este in stadiul sau de inceput al dezvoltarii. Totusi, leziunea sau anormalitatea pe care am detectat-o este de fapt expresia manifesta finala a dezechilibrului care s-a dezvoltat in multe cazuri timp de citiva ani. Ayur-Veda Maharishi cauta sa prevada dezechilibrul prin dezvoltarea strategiilor si tehnicilor pentru a mentine tot timpul un echilibru perfect intre individ si mediu.

6. Cea de-a sasea caracteristica unica a Ayur-Vedei Maharishi este concentrarea pe promovarea longevitatii. In ultimii citiva ani, oamenii de stiinta au manifestat un mare interes pentru prelungirea vietii. Din nefericire, tehnologia moderna prelungeste adesea viata fara imbunatatirea calitatii sale. Ii in proces, pacientul, in multe cazuri, este privat de demnitate si confort. Faptul ca atestarea vietii sau mortii este data de prezenta sau absenta semnalelor electrice din inregistrarea EEG constituie o trista si comuna experienta. Ayur-Veda vede viata corpului singur fara inteles si privitor la orice tehnologie de sprijinire a functiilor corpului, in absenta emotiilor si a intelectului, ca fiind cruda si nejustificata. Tehnicile Ayur-Veda Maharishi pentru longevitate sint proiectate pentru a reintineri corpul, mintea si spiritul, fiind nu numai ajutorul anilor pentru viata, ci si al „vietii pentru ani„.

7. O caracteristica unica si finala a Ayur-Vedei Maharishi, asa cum este inteleasa astazi, este potentialul ei pentru pacea lumii. Astfel, Maharishi Mahesh Yogi este un om cu o extraordinara viziune si unul dintre cei mai mari campioni Ayur-Veda care au recunoscut acest potential. Sanatatea holistica in sens Maharishi este extinsa dincolo de sanatatea individului pentru a imbunatati sanatatea societatii, a natiunilor si a mediului insusi.
Asa cum a fost explicata de Maharishi: „ Ayur-Veda cauta sa purifice si sa perfectioneze sanatatea individului, mediului si societatii in ansamblu. Pacea lumii este definita pur si simplu ca sanatatea perfecta a societatii. Citeva experimente au demonstrat ca in grupuri mari de oameni ce practica in colectiv Tehnologia Maharishi a Cimpului Unificat exista o descrestere dramatica a negativitatii si conflictului in lume si o imbunatatire remarcabila a relatiilor internationale.„
In urmatoarele citeva sectiuni vom discuta aceasta si alte aspecte unice ale Ayur-Vedei Maharishi si cum puteti beneficia de ele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu