sâmbătă, 29 septembrie 2012

CELE 5 ELEMENTE SI CONSTITUTIA UMANA


CELE 5 ELEMENTE SI CONSTITUTIA UMANA

In lectiile precedente am vazut cum este transformata inteligenta pura in materie printr-o serie de pasi cunoscuti ca morfogeneza si diferentierea. Am vazut de asemenea ca intreaga materie din univers este alcatuita din 5 elemente de baza: spatiul - akasha, aerul - vayu, focul - agni, apa - apas si pamintul - prithivi. Aceste 5 elemente alcatuiesc de asemenea si masina umana, un complex psihosomatic compus din corp, organe de perceptie, organe de actiune, minte si constiinta.

Daca observam semenii nostri, descoperim ca fiecare individ are caracteristici fizice, mentale si emotionale unice. Nu sint doua persoane in intregul univers cu aceleasi caracteristici fizice si mentale, nici chiar doi gemeni nu sint exact la fel. Cu toate acestea, stim ca putem grupa oamenii dupa tendinte similare: fizice, mentale si emotionale.
Aceasta grupare a oamenilor dupa tendinte similare, a atras atentia psihologilor si medicilor. Astfel ca avem tipul A de personalitate, un termen utilizat pentru a descrie oamenii cu un comportament agresiv, nerabdator, ambitios. Tipul B de personalitate este un termen utilizat pentru a descrie oameni mai pasivi.

In mod similar sint diferite tipuri de clasificari pentru a descrie caracteristicile fizice. Oamenii sint denumiti endomorfici cind sint de tip B si au tesut adipos suplimentar, ectomorfici cind sint foarte slabi si mezomorfici cind sint musculosi.
Desi aceste clasificari nu sint inexacte, ele sint incomplete si nu pot descrie intregul complex psihosomatic care este cuprins in intregul organism uman. Mai mult, ele sint destul de arbitrare si deseori un clinician va intilni un individ care nu se potriveste in nici o categorie mentala sau fizica.
Rishi vedici au consemnat de asemenea ca oamenii pot fi clasificati in diferite tipuri psihosomatice si au dezvoltat un sistem cuprinzator de clasificare a constitutiilor umane in diferite tipuri bazate pe 5 elemente care structureaza organismul uman. Mai mult, ei au utilizat acelasi sistem pentru a clasifica tot ceea ce exista in creatie, un copac, un animal si chiar si vremea.
Clasificarea Ayur-Vedica este bazata pe principiile doshelor. Doshele au fost descrise ca impuritati si ca principii metabolice. Intradevar, nu exista un echivalent exact pentru cuvintul dosha, pentru ca intelegerea sa se bazeaza pe cadrul conceptual care nu a existat in gindirea civilizatiei vestice.
Maharishi Mahesh Yogi a caracterizat doshele ca fiind principiile ce apar in spatiul dintre rishi, devata si chandas sau constiinta, minte si corp, ca o inteligenta pura care se dezvolta progresiv in materie.

In organismul uman, doshele pot fi gindite mai bine ca fiind principiile metabolice de baza, fundamentale care guverneaza intreaga structura psihosomatica a organismelor vii. „ o definitie data de pandit ShivSharma.
Sint 3 doshe principale: vat, pitt si kaph.
- Vata rezulta din primele doua elemente adica eter sau spatiu si aer - vayu.
- Pitta rezulta din apa - apas si foc - agni.
- Kapha rezulta din apa - apas si pamint - prithivi.
Tot ceea ce exista, incluzind organismul uman, este compus dintr-o combinatie sau alta din cele trei doshe. Citiva indivizi sau citeva lucruri pot arata calitatile predominante ale unei dosha particulare. Totusi, nu exista entitati cu adevarat mono-dosha. Depinzind de predominanta si diferitele permutari si combinari ale diferitelor doshe, totul din creatie poate fi clasificat in 10 categorii posibile. Pe scurt, noi le vom denumi: V, P, K, VP, VK, KP, PK, PV, KV si VPK. Cuvintul V este pentru Vata, P pentru Pitta si K pentru Kapha.
Evident, in fiecare categorie exista nenumarate variatii, dindu-i fiecaruia dintre noi caracteristicile noastre unice. Aceasta pentru ca in fiecare categorie, fiecare individ este compus din diferite proportii din fiecare din cele 5 elemente de baza. Fara indoiala, sistemul este foarte cuprinzator si cineva cu o buna intelegere a celor 3 principii doshice poate clasifica foarte usor fiecare entitate vie sau nu, in una din cele 10 tipuri.
Sa revedem caracteristicile fiecarei din cele trei doshe, asa cum se aplica ele la organismul uman, avind in minte ca nici macar o singura persoana nu are o constitutie strict mono-dosha.

DOSHA VATA
Elementele predominante sau mahabhutele acestor doshe sint spatiul - akash si aerul - vayu. Dosha vata incorporeaza principiul miscarii. Cele 6 proprietati principale ale vata asa cum sint descrise de Charaka sint: asprime, usurinta, raceala, rapiditate, duritate, uscaciune. Vata creeaza energie, determina expiratia si inspiratia, echilibreaza tesuturile, denumite de asemenea dhatu., este raspunzatoare de evacuarea fecalelor si a urinei si activeaza mintea, vorbirea si corpul, incluzind toate simturile perceptiei si organele de actiune., stimuleaza sistemul nervos simpatic, creeaza uscaciune, inlatura dispepsia (balonarea) si este raspunzatoare de discriminare.
Vata este localizata in principal, in vezica urinara, colon si sigmoid, regiunea lombara, ochi, picioare, regiunea de sub buric, oase, maduva, urechi si piele.
Persoanele vata tind sa aiba digestie neregulata, sint mai putin tolerante decit altele la frig, de obicei sint mai excitabile, mai emotive. Ele invata repede dar pot uita repede. Se misca intr-una in mod constant, lucrind cu multa initiativa, cistigind banii usor dar ne-acumulindu-i. Au o tendinta de a se ingrijora si de a deveni cu usurinta tematori. Caracteristicile fizice includ ochi mici si rotunzi, pielea aspra, uscata si rece, par gros si uscat, greutate mica si abdomen slab. Vorbirea lor poate fi difuza si inalta si durata atentiei poate fi limitata. Persoanele vata prefera adesea dulce, acru si sarat. Visurile persoanelor vata sint caracterizate de miscare. De exemplu alergarea, actiunea, zborul sint temele obisnuite.
Vata marita anormal denumita adesea vata viciata, rezulta in pielea aspra si intunecata, silueta accentuata, miscari spontane ale membrelor, dorinta pentru alimente tari, pierderea somnului, scaderea puterii, fecale tari si uscate.
Cind vata este micsorata, activitatea este inceata, persoana vorbeste mai putin, pare nefericita, pare ca intelege cu intirziere.
Efectele echilibrului in vata normala includ veselie, inspiratie si expiratie normala adica respiratie normala, miscari normale ale traiectului intestinal si urinar. Vata echilibrata este responsabila de asemenea de formarea tesuturilor sau dhatu. Cind vata este echilibrata, transformarea progresiva din rasa care este plasma, in rakta - singe, mamsa - muschi, meda - grasime, asthi - oase, majja - maduva, shukra - sperma sau ovul este de asemenea echilibrata.

DOSHA PITTA
Elementele dominante sau mahabhutele acestor doshe sint focul - agni si apa - apas. Pitta este raspunzatoare pentru digestie si metabolism. Proprietatile sale sint caldura, aciditatea si ascutimea. Pitta influenteaza vederea, digestia si caldura corpului si stimuleaza de asemenea pofta de mincare si setea. Pitta este raspunzatoare de a da corpului moliciune, musculozitate si luciu.
Pitta este localizata in principal in transpiratie, fluide, limfa, singe, stomac, ficat, splina, inima, ochi, piele si traiectul digestiv de la duoden la cec.
Persoanele pitta maninca si beau cu pofta si foarte rar au probleme digestive. Ele prefera alimente astringente, amare si dulci. Sint musculoase si cu putere moderata. Excitabilitatea si memoria lor sint descrise ca fiind medii. Trasaturile fizice ale constitutiei pitta includ piele calda, tendinta de a transpira din plin. Persoanele pitta au adesea par cirliontat, ten deschis la culoare si sint susceptibile de a se arde sau pata la expunerea la soare. Trasaturile psihologice care sint prezente adesea la pitta sint minia, nerabdarea, intoleranta, fluenta, pasiunea, mindria, multumirea, bucuria, inteligenta creatoare, bucuria si placerea naturii. Visele personalitatii pitta arata adesea principiile focului si pot fi caracterizate prin teme ca aurul, bogatia, soarele, pasiunea, focul.
Cresterea anormala sau vicierea pitta are ca rezultat infatisarea rosie sau galbui-rosiatica, cresterea caldurii corpului, o dorinta pentru lucruri reci, durata insuficienta a somnului, tendinta de a voala vorbirea, pierderea puterii, cresterea frecventei scaunelor si a consistentei lor, hiperaciditate sau senzatie de arsura la stomac, ameteala si decolorarea in galben a urinii si fecalelor.
Cind pitta descreste atunci descreste si productia de caldura a corpului, digestia este slaba, piela este lipsita de stralucire.
Cind pitta este in echilibru, infatisarea, digestia, productia de caldura a corpului, pofta de mincare si setea sint normale. Corpul este bine rotunjit si musculos, pielea este stralucitoare, persoana este multumita si intelectul este echilibrat.

DOSHA KAPHA
Elementele predominante sau mahabhutele sint apa - apas si pamintul - prithvi. Kapha in corpuri este principiul coeziunii, soliditatea si anabolismul. Proprietatile lui kapha includ greu, rece, moale, unsuros sau uleios, dulce, lipicios, pamintean, umed, incet si inert. Kapha contribuie la ingrasare, constanta, greutate, potenta, putere, stabilitate, acumulare, energie, intelect, vindecare, lubrificarea si stabilitatea incheieturilor.
Digestia persoanelor kapha este inceata, caldura corpului este mai slaba, foamea este la nivel scazut. Acesti oameni sint inclinati sa cistige in greutate chiar daca maninca mai putin decit alte tipuri constitutionale. Ei au apetenta pentru mincarea care este astringenta, amara si iute si ei prefera alimente reci si uscate. Persoanele kapha in mod obisnuit sint puternice, putin complicate si au trasaturi delicate, pielea grasa, moale, neteda si rece. Abdomenul este de obicei greu si mare, iar parul este plin, moale, lucios, intunecat si neted. Vorbirea lor este clara si adinca. Persoanele kapha au vise care sint caraterizate de teme romantate, apa, nori, flori, munti si lacuri. Trasaturile psihologice includ inclinatia de a ierta, curaj, generozitate, control bun al temperamentului, constanta, prietenie, stabilitate, liniste, entuziasm si prudenta. Persoanele kapha sint inteligente si cunoscatoare si tendinta lor de a acumula are adesea ca rezultat imbelsugarea.
O crestere anormala sau kapha viciata, rezulta in piele smeada sau palida, descresterea caldurii corpului, greutate, depresie, letargie, tendinta la somn si obezitate.
O kapha anormal descrescuta conduce la asprirea pielii, senzatie de arsura in interiorul corpului, descresterea activitatii organelor interne, descresterea setei, slabiciune, insomnie.
Efectele unei kapha echilibrate includ o dispozitie afectiva, stabilitatea articulatiilor si a organelor interne, demnitate, vitalitate si putere. Persoanele cu kapha echilibrata afiseaza curaj, lipsa de mihnire si o natura iertatoare.

Doctorii vestici, ascultind despre calitatile de mai sus, pot fi initial derutati si pot percepe citeva din definitiile, trasaturile si caracteristicile mentionate ca fiind descrieri posibil nestiintifice. O parte din aceasta dificultate consta in orientarea si notiunile preconcepute a ceea ce este si ce nu este stiintific. Trebuie sa ne amintim ca ceea ce numim realitate este descris in limbajul simbolurilor. Medicii vestici au propriile lor simboluri si la fel si Ayur-Veda. Simbolurile pot fi diferite dar realitatea este una si acceasi. Singura realitate cu adevarat este cimpul unificat sau constiinta pura. Orice altceva este o expresie simbolica a acestui cimp.
Foarte adesea avem tendinta de a confunda simbolurile cu realitatea, harta cu teritoriul. Daca ne mentinem o minte deschisa si folosim aceste concepte, incetul cu incetul, vom invata ca sistemul clasificarii doshice este valid, cuprinzator si stiintific.

DOSHE MENTALE
In plus fata de doshele fizice sint 3 atribute de baza sau gune care conduc la construirea psihologiei unei persoane. Acestea sint sattva, rajas si tamas.
Sattva reprezinta puritate si strict vorbind nu este o dosha pentru ca dosha implica impuritate. Rajas si tamas sint doua doshe principale, mentale. De la sattva vine iubirea, intelegerea, compasiunea si creativitatea.
Rajas reprezinta miscare, frecare, transformare. Temperamentul rajasic este caracterizat prin agresivitate si ambitie.
Tamas reprezinta inertia. Oamenii cu tamas predominanta sint lenesi si greoi. Ei pot avea caracteristici autodistructive si o inclinatie catre supraingerarea alimentelor, alcoolului si tutunului.
Se poate spune ca esenta sattva este constiinta pura - rishi, cea a lui rajas, mintea sau inteligenta - devata si cea a lui tamas, materia complet inerta, unde este ascunsa complet valoarea inteligentei - chandas. In toate cele trei gune, toate cele 3 valori, adica ale rishi - constiinta, devata - minte si chandas - materie, sint prezente simultan. Totusi, predominanta uneia sau alteia este ceea ce confera unei persoane caracterul ei esential.
In traditia vedica, cele trei gune: sattva, rajas si tamas sint reprezentate respectiv de Brahma - cimpul creatiei, Vishnu - cimpul cinetic al fortelor si Maheshvara - cimpul inert al materiei si distrugerii. Creatia, mentinerea si distrugerea simbolizeaza dansul cosmic, etern al lui Shiva in care vedem cimpul nemanifest, explodind constant in forme manifeste de energie si materie. Acest ciclu fara incetare si fara sfirsit, de nasteri, transformari si disolutii de energii constituie drama fara sfirsit sau lila universului fenomenal. O intelegere a doshelor si gunelor este esentiala oricarei strategii preventive sau terapeutice in care va poate indruma medicul Ayur-Vedic.
Primul pas in dezvoltarea strategiilor pentru intretinerea sanatatii, prevenirea bolilor si extinderea vietii este de a determina prakriti-ul individual al constitutiei. Prakriti unei persoane este stabilit la nastere. Pe durata vietii, interactiunea fara incetare cu mediul si stresurile de diferite tipuri, atit fizice cit si psihice, determina un dezechilibru al doshelor ce structureaza un prakriti particular. Orice lucru este capabil sa afecteze doshele, benefic sau daunator, fie alimente, vreme, activitate fizica, o emotie, un gind sau experienta constiintei pure. Cunoasterea prakriti-ului unei persoane si calitatile mentale dominante adica cele trei gune, ajuta medicii Ayur-Vedici sa selecteze tehnicile adecvate pentru restaurarea echilibrului doshelor, incluzind modificarea comportamentului, manipularea dietei, controlul stresului.
Istoria medicinei moderne consta in principal in dezvoltarea noilor agenti farmaceutici si in rafinarea procedurilor chirurgicale. Ayur-Veda sustine ca astfel de abordari pot fi nenecesare daca o persoana isi mentine permanent echilibrul intre doshe. Desi au fost dezvoltate tehnici de virf in restabilirea acestui echilibru, o data ce el este deranjat, mentinerea echilibrului doshic este in mare parte doar o chestiune de:
- A trai viata cu o simplitate adevarata;
- si in acord cu legile naturii.
Aceasta inseamna sa mentinem legaturii cu constiinta pura, sa ne lasam in voia curentului. Inseamna sa luam lucrurile usor si sa ne bucuram de viata cu adevarat.
Ayur-Veda sustine ca intr-o analiza finala, intreaga suferinta si toate bolile ascunse provin din violarea legilor naturii. Devenim bolnavi doar cind incepem sa ne suprasolicitam, sa ne concentram prea tare, nenatural si cu prea mult efort. Boala apare cind incetam sa ne mai bucuram de viata, boala este consecinta simpla a faptului de a inota in susul riului, impotriva curentului.
Desi Ayur-Veda se ocupa in principal de prevenirea bolilor printr-un un trai corect, ea este de asemenea si un sistem medical. Totusi definitia medicinii este mai larga. Orice lucru care afecteaza doshele intr-un mod echilibrat poate fi utilizat ca un medicament.
Cuvintele lui Hari-Sharma din nou: „Nimic nu exista in tarimul gindurilor sau al experientelor care sa nu poata fi utilizat ca medicament sau ca agent terapeutic.” Ce inseamna aceasta cu adevarat este ca toate fenomenele existente, fizice sau psihice, intelectuale sau emotionale, de exemplu furia sau linistea, bucuria si intristarea, frica si increderea, iubirea si ura, mincarea si bautura, medicamentele de origine minerala, vegetala sau animala, posturile, masajele, exercitiile fizice, situatiile sau experientele de dorit sau de nedorit, conditiile sociale, climaterice sau geografice, abuzul sau lauda, comentariile laudative sau adverse, binele sau raul din diferitele ginduri, toate au legatura cu chimia corpului.
Nimic din ceea ce este experimentat sau gindit sau de imaginat nu putem spune ca nu afecteaza sau influenteaza corpul sau mintea individului, mai mult sau mai putin. Doar auzind numele sau gindindu-ne la un prieten sau dusman, acest lucru poate afecta metabolismul in bine sau in rau. Intrucit orice lucru afecteaza constitutia intr-un mod sau altul, el poate fi utilizat ca agent terapeutic si deci nu este nimic care sa nu fie medicament.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu