sâmbătă, 29 septembrie 2012

OMUL, CELE 5 ELEMENTE SI CIMPUL UNIFICAT



Intreaga materie din univers este in mod esential o expresie a fortelor naturii, care la rindul lor sint manifestarile cimpului tuturor posibilitatilor, cimpul unificat al tuturor legilor naturii, neschimbator, nedeteriorabil, nelimitat. Materia care structureaza corpurile noastre este creata la fel in afara si de catre acelasi cimp unificat. Acest cimp unificat este experimentat de catre sistemul nervos uman prin intermediul tehnicii Meditatiei Transcendentale (MT) ca o experienta a 'constiintei pure'. Alti termeni utilizati pentru a descrie constiinta pura sau cimpul unificat includ inteligenta pura si 'constiinta transcendentala'.

In Ayur-Veda Maharishi, un organism viu este definit ca o entitate materiala, rezultata din combinarea constiintei, mintii, simturilor si corpului. „Mintea, simturile si corpul sint doar simple exprimari ale constiintei. Constiinta in starea sa pura este neschimbatoare, nedeteriorabila si nemuritoare. Exprimarileei, mintea, simturile si corpul sint permanent schimbatoare, constituie subiectul deteriorarii si sint muritoare. Scopul final al Ayur-Veda este de a stabili la nivelul experientei identitatea corp, minte si simturi cu cimpul unificat al constiintei pure. Sanatatea perfecta si homeostazia perfecta urmeaza ca o consecinta naturala a starii de 'iluminare'. Aceasta pentru ca prin intermediul transcenderii noi 'activam nemurirea' in cimpul mortalitatii.„ (un citat din Maharishi Mahesh Yogi)

Cimpul mortalitatii este lumea fenomenelor manifestate, mereu schimbatoare a materiei, incluzind corpul omului; cimpul nemuririi este neschimbator, locul nemanifestat al acestei creatii materiale, inteligenta pura a cimpului unificat. Cimpul unificat este perceput la nivelul material de simturile noastre, prin cele 5 mari elemente ale universului: spatiul - akasha, aerul - vayu, apa - apas, focul - agni si pamintul - prithivi. Cind simturile sint transcense, se experimenteaza constiinta pura. Corpul, mintea si simturile omului, in microcosmosul universului, sint compuse de asemenea la nivel material din aceleasi 5 elemente.
Astfel, spatiul (akasha) este reprezentat in microcosmosul uman, de spatiul cavitatii bucale, traiectul respirator si intestinal, spatiile abdomenului, torace. In celula, akasha este reprezentat de spatiul dintre peretii celulei care permite transportul moleculelor din compartimentele extracelulare in compartimentele intracelulare.
Elementul aer (vayu) este reprezentat in corp prin principiul miscarii. Astfel, pulsatia ritmica a inimii, expansiunea si contractia plaminilor si diafragmei, miscarile peristaltice ale stomacului si colonului intestinal, transmiterea impulsurilor electrice de-a lungul nervilor aferenti si eferenti si mereu miscatoarele procese ale gindirii din creierul uman sint toate expresii ale elementului aer sau vayu.

Elementul focului (agni) este reprezentat de metabolism, procese enzimatice, digestie. Metabolismul lipidelor, proteinelor si glucidelor, toate sint rezultatul focului sau agni relativ la corp. Focul corpului, agni este reminiscenta focului original, agni in nebuloasa primordiala din care a erupt universul. In creier, agni este inteligenta, in emotie este furia, pasiunea, in ochi este perceptia luminii.

Elementul apa (apas) este cuprins in mai mult de 80% din corp. Este reprezentat de secretii si excretii, limfa, singe, fluide extracelulare si intracelulare.
Elementul pamint (prithivi) confera soliditate corpului si ii da proprietatea coeziunii. Este reprezentat in structurile solide ca muschii, oasele, tendoanele, pielea, parul si unghiile.
Desi corpul este format din aceste 5 elemente, nu trebuie sa ne gindim ca este static, inghetat, sculptural. Trebuie sa ne reamintim totdeauna ca elementele care sint cuprinse in corp, sint la rindul lor compuse din atomi, care sint formati din particule subatomice, care la rindul lor sint fluctuatii in cimpul unificat. Atomii si particulele subatomice care compun corpul sint la fel ca si atomii si particulele subatomice ce structureaza restul universului. Mai mult, ei sint intr-o interschimbare constanta si dinamica cu fiecare, prin procesele de ingerare, metabolism si eliminare. Intr-adevar, corpul si universul sint pur si simplu cimpul unificat ce interactioneaza cu el insusi.

Este deci mai util sa privim corpul ca pe o expresie dinamica a inteligentei, care se modifica fara incetare si totusi neschimbatoare, muritoare dar avind ca starea ei de baza, cimpul nemuririi. Aceasta perspectiva asupra corpului si universului nu este numai mai exacta dar conduce si la formarea unui punct de vedere mai sanatos si o mai buna intelegere a principiilor de baza ale alimentatiei, comportamentului si meditatiei, care sint pietrele de temelie ale tehnicilor Ayur-Vedei pentru mentinerea permanenta a echilibrului.
Cele 5 elemente ale universului sint percepute de om prin cele 5 simturi.
- Elementul spatiu este reprezentat prin sunet si perceput prin organul de simt al auzului, urechile.
- Elementul aer este reprezentat prin pipait si perceput prin receptorii tactili din piele.
- Elementul foc este reprezentat de lumina si este perceput prin organele de simt de vedere, ochii.
- Elementul apa este reprezentat prin gust si perceput prin receptorii gustului de pe limba.
- Elementul pamint este reprezentat de miros si perceput de receptorii mirosului din cavitatile nazale.
Corespunzator celor cinci 'organe ale perceptiei', gyanendriya, adica: urechile, pielea, ochii, limba si receptorii mirosului; sint cele cinci 'organe ale actiunii', karmendriya. Acestea includ: organele vorbirii, miinile, picioarele, organele excretorii si cele de reproducere.
Amindoua grupurile de organe, cele cinci organe de simt si cele cinci organe de actiune sint la rindul lor reprezentate de, si continute in minte. Ubhaindriya - mintea este centrul de control atit al sistemului senzorial cit si al celui motor.
Ayur-Veda ofera o intelegere completa a omului ca un microunivers in marele trup al cosmosului. Vedem cum explodeaza constiinta pura ca o energie cosmica care se manifesta in cele 5 elemente. Corpul uman este de asemenea expresia energiei cosmice. Organele de simt, organele de actiune si mintea dezvolta scopul experimentarii acestei energii cosmice. Intr-o analiza finala, cind omul interactioneaza cu mediul sau el este o simpla energie cosmica ce are experienta propriei sale naturi, prin procesul de autoreferire si autointeractiune.
Scopul final al tuturor tehnicilor Ayur-Vedice Maharishi este de a integra mintea, corpul si simturile cu sursa acestei energii cosmice, insasi constiinta pura. Aceasta stare a integrarii perfecte consta dintr-un echilibru perfect si o sanatate perfecta, libera de boli, urmare naturala a starii de unitate completa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu