sâmbătă, 29 septembrie 2012

REINTINERIRE PRIN DIETA: HRANA CA BRAHMAN



In concordanta cu specialistii vedici, 'hrana este Brahman', hrana este o parte din corpul cosmic. Oamenii de stiinta vestici vad hrana in termenii componentelor chimice si proprietatilor lor fiziologice. Alimentele sint clasificate in functie de continutul lor de carbohidrati, grasimi, proteine, vitamine si minerale. Daca privim structura chimica a carbohidratilor, descoperim ca ei sint compusi in principal din atomi de hidrogen, carbon si oxigen. Proteinele sint compuse in principal din aminoacizi, constituentii de baza ai fiecaruia sint atomii de carbon, hidrogen, nitrogen si oxigen. Moleculele de grasime si vitamine sint compuse din aceiasi atomi cu adaugarea in unele cazuri si in unele lipide a moleculelor de fosfor si sulf. Diferenta esentiala intre carbohidrati, grasimi si proteine in termenii atomilor este minimala. Ea rezulta in principal din aranjamentul atomilor ce se conecteaza unii cu altii.
Daca intram mai adinc in structura atomilor, descoperim labirintul particulelor subatomice. La acest nivel al realitatii, distinctia dintre carbohidrati, proteine, grasimi, vitamine si minerale este vaga. Atomul de carbon, atomul de nitrogen si magneziu sau atomul de aur difera intre ele prin numarul de protoni, neutroni si electroni continuti in interior. Protonii, neutronii si electronii din interiorul fiecarei specii de materie sint bineinteles aceeiasi. Ei si alte particule subatomice care structureaza aceste tipuri diverse de materie sint la rindul lor expresia aceleiasi forte a naturii. Aceste forte, interactionind unele cu altele in diverse moduri, concentrindu-se in diferite locatii in continuumul spatiului si timpului, apar in lumea fenomenala a creatiei ca vitamine, minerale, grasimi, proteine sau carbohidrati.
Cimpul unificat luind o directie de expresie, apare ca si carbonul din oase, luind o alta ca si hidrogenul din plasma noastra, sau inca o alta ca si nitrogenul din celulele nervoase. Diferenta dintre un aliment sau altul, dintre materie si materie, dintre hrana si corpul nostru este in mod esential diferenta dintre directiile de expresie ale cimpului unificat. In natura sa esentiala, hrana este cimpul unificat, hrana este Brahman.

Ingerarea hranei prin simtul gustului, este inca o data interactiunea intre corpurile noastre si corpul cosmosului. Alte moduri de interactiune sint prin intermediul simturilor mirosului, pipaitului, vederii sau auzului. Prin procesul digestiei si al asimilarii este activata inteligenta din hrana si rafinata pina cind se exprima pe ea insasi ca lege a naturii in forma moleculelor de ADN sau celulelor germinative. Procesul metabolic asa cum este vazut de inteleptii vedici cuprinde intreaga gama a inteligentei creatoare de la saminta la saminta. Sa revedem digestia si metabolismul asa cum sint ele intelese in Ayur-Veda.

CELE 7 DHATU

Se considera ca corpul uman este format din 7 tesuturi de baza. Aceste tesuturi sau dhatu, literalmente 'elemente constructive', formeaza structura sa si dau functia tuturor organelor din corp. Dhatu sint sintetizate din hrana in ordine succesiva in urmatorii pasi. Substantele nutritive din hrana digerabila sint convertite in primul dhatu numit rasa. Rasa este plasma si este literalmente esenta hranei si hraneste toate tesuturile si organele noastre. Toate tesuturile si organele rezulta din rasa. Cu ajutorul caldurii sau dhatu Agni, rasa este convertita in rakta. Rakta este singele si este al doilea dhatu. In plus fata de substantele nutritive continute in rasa, el poarta oxigenul si prana sau 'forta vietii', pentru mentinerea tesuturilor si organelor. Cu ajutorul 'dhatu Agni specific', rakta este transformat in mamsa - muschi si mamsa in meda - grasime si apoi succesiv in asthi - oase, majja - maduva si tesutul nervos si in final in shukra sau arthav - tesuturile reproductive sau celulele germinative.
Aceste 7 tesuturi de baza sint manifestate din extrase de hrana si la rindul lor formeaza in grade variabile componentele de baza ale tuturor organelor corpului. Fiecare progresie separata este facilitata de 'dhatu Agni specific', literalmente focul elementelor constructive, in acelasi mod in care enzimele functioneaza ca agenti catalizatori in procesele metabolice. Orice flux care poate fi dezvoltat in dhatu va fi reprodus in dhatu care urmeaza. Aceasta activare si rafinare secventiala a inteligentei hranei culmineaza in expresia ei ca 'suma totala a tuturor legilor naturii', inscrisa in moleculele de ADN continute in celulele germinative. In tranzitia sa de la carbohidratul inert sau proteina, la creierul creator sau celula reproducatoare, particula de hrana a transformat natura sa predominanta chandas in cea de devata si rishi. Hrana a devenit literalmente gindul in neuron si inteligenta in saminta.
Aceasta introspectie in natura hranei si aceasta perspectiva a digestiei si asimilatiei au fost privite ca aspecte ale creatiei cosmice care au condus rishi vedici sa descrie reguli calauzitoare simple dar profunde, privitoare la dieta si modul de a minca.
Ayur-Veda pune un mare accent nu doar pe continutul hranei dar si pe maniera in care este ea procurata si modul in care este mincata.
Maharishi Mahesh Yogi stabileste ca: „O parte din calitatea materialului din hrana este importanta in ceea ce priveste modul cum a fost obtinuta hrana. Cind omul a obtinut hrana vietii prin mijloace oneste, hrana a avut o influenta buna asupra mintii sale, dar hrana cumparata prin cistiguri neoneste ii va produce neonestitate in minte.„
El spune ca: „Acea hrana este de asemenea afectata de tendinta celui care gateste, care o prepara, si de tendinta mintii si calitatile gindurilor, in timp ce este mincata. Ii mai mult, o minte inspirata de gindul lui Dumnezeu si serviciul sau si simtul de recunostinta in mod cert au un efect bun.„
Ayur-Veda ne invata ca gindurile noastre ar trebui sa fie ca hrana pe care o mincam, comportamentul ar trebui sa fie calm si hrana sa fie mestecata in intregime pentru a ajuta la digestie. Doar o cantitate moderata trebuie consumata.
Cantitatea potrivita pentru fiecare masa este definita in traditia Ayur-Vedica ca fiind cantitatea suficienta pentru a umple o treime din stomac si ghidul de masurare pentru fiecare individ este cantitatea de hrana care poate umple causul palmelor. Cantitati mari de fluide vor dilua agni digestiv si ar trebui sa nu fie consumate cu o ora inainte si o ora dupa masa.
Este convingerea mea ca majoritatea deranjamentelor gastro-intestinale ca de exemplu gastritele, refluxul gastroesofagian cunoscut de asemenea ca arsura la stomac, flatulenta si dispepsia cunoscuta ca gaze si o varietate de afectiuni descrise in mod obisnuit cu titlul de indigestii ar putea fi prevenite daca vor fi urmate aceste instructiuni simple.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu