sâmbătă, 6 octombrie 2012

FORTZA FAMILIA SAU CUM POATE O FAMILIE SA DEVINA “INVINCIBILA”

Articolul are la baza extrase din textul original, PROGRAMUL MEDITATIEI TRANSCENDENTALE PENTRU A CLADI FORTA FAMILIEI ARTUR ARON si ELAINE N. ARON,care a fost prezentat la Symposionul National pentru cladirea fortei familiei, Universitatea din Nebraska, Lincoln, Nebraska, U.S.A., 4 May 1978. 

Departamentul de Psihologie, Universitatea Internationala Maharishi, Fairfiel, Iowa, U.S.A.
Acest studiu prezinta Meditatia Transcendentala si programul MT-Sidhi ca un mijloc de a întarii viata familiei prin dezvoltarea starilor superioare de constiinta pentru individ si prin crearea unei influente de coerenta si armonie în mediul social 
Rezumat 
Acest studiu descrie cercetarile facute asupra programului Meditatiei Transcendentale (TM) si un plan al lui Maharishi Mahesh Yogi, creatorul acestui program, pentru a dezvolta familii "invincibile" bazat pe un model al sistemelor coerente(invincibilitatea este o caracteristica generala a sistemelor coerente de a respinge influenta factorilor externi perturbatori). 
Invincibilitatea pare sa fie cel mai înalt nivel al fortei familiei si Maharishi, fondatorul programului MT si MT Sidhi declarînd în 1978 anul invincibilitatii a sugerat un model în care se arata cum unitati sociale invincibile - familii, orase, natiuni si lumea ca întreg - sunt dezvoltate crescînd coerenta acestor sisteme. 
Conform lui Maharishi cheia invincibilitatii este tehnica MT - o procedura mintala simpla, usor de învatat care nu implica nici o schimbare a credintei si stilului de viata si care permite mintii sa se stabileasca în starea sa de minima excitatie, sa cîstige coerenta maxima si sa functioneze optim cînd se întoarce la activitate. 
De peste 35 de ani de cînd a devenit accesibila în lumea întreaga, programul MT a cîstigat acceptanta publicului larg ca un mod de eliminare a stresului si cresterea împlinirii în viata. 
Exista temeiuri sa afirmam ca programul MT poat e elibera efectele stresului si poate îmbunatatii masurabil functionarea individului. Este firesc sa ne asteptam ca acesti indivizi sa functioneze mai bine în context familial si de aici sa permita o mai buna functionare a familiei ca întreg. Indivizii cu mai putin stress si mai putine simptome de dezordini functionale, cu o competenta cognitiva, emotionala si sociala si cu o mai mare satisfactie personala în viata vor avea în mod sigur o influenta pozitva în orice grup ar functiona. 
Membrii individuali ai familiei care au o imunitate completa la stress si functioneaza la întregul lor potential -starea de iluminare - vor crea familii cu o forta reala - invincibilitatea. 
Indivizii care functioneaza perfect în general functioneaza optim si în relatia lor intima. Abraham Maslow, Carl Rogers, Erich Fromm si altii care au studiat vietile indivizilor sanatosi au recunoscut aceasta relatie. De asemeni studiul indivizilor selectati pentru o inteligenta superioara (Terman si Oden, 1974) sau creativitate Mac Kinnon, 1962) au aratat ca relatiile interpersonale mai bogate sunt experimentate de indivizi cu o dezvoltare mai puternica. Si în fine cei care au studiat familii sanatoase, optime au consemnat solida sanatate mintala a membrilor lor (Lewis, 1976). Aceste observatii doar reconfirma ca în general calitatea functionarii familiei nu poate fi mai buna decît cea a membrilor sai. 
Dar paradoxal, în timp ce împlinirea pare sa îmbunatateasca viata familiei cautarea împlinirii aparent nu o face. 
Noi suntem constienti ca multe casatorii se sfîrsesc si familii se separa nu datorita unei disfunctii majore a unuia sau a altui partener, nu datorita unei grave diferente de interes ci pentru ca unul sau ambii parteneri doresc ceva mai mult - sa se dezvolte mai departe, sa simta ca e iubit sau iubeste, sa descopere sinele lui real. Uneori cel care pleaca nu stie deloc ce cauta. Este doar un vag sentiment ca trebuie sa fie ceva mai mult în viata si ca granitele familiei stau în calea descoperirii acestui ceva mai mult. 
Dar cercetari psihologice au aratat ca împlinirea nu apare atît de mult din ce facem cît din ce simtim. Sau cu alte cuvinte împlinireapare sa fie o stare a sistemului nervos. 
Dar cum poate fi realizata împlinirea? Maharishi arata ca tehnica MT dezvolta întregul potential uman, împlinirea în starea de iluminare: 
“ Constiinta transcendentala contine întregul potential al vietii, plenitudinea vietii, în starea ei nemanifestata, si iluminarea este starea în care acest potential întreg a devenit din plin însufletit si în întregime util în viata cuiva” 
(Maharishi European Research University 1977, p4) 
Constiinta transcendentala este experimentata în timpul tehnicii MT cînd mintea se linisteste spre starea cea mai simpla a constiintei umane - constiinta pura, treaza în ea însasi, fara gînduri, sentimente sau perceptii. Iluminarea se spune ca se dezvolta prin alternarea starii de constiinta transcendentala (în timpul practicii MT) si activitatea zilnica. Acest proces stabilizeaza experienta constiintei pure astfel încît ea este mentinuta si integrata în activitate - în toate fazele veghei, visului si somnului. 
Urmatoarele descrieri sunt tipice: 
“Infinitate fara limite, fericire minunata, liniste totala. În activitate o liniste puternica, totala se odihneste pe suprafata a orice. O tandrete aparte conecteaza si infuzeaza tot ce percep” 
“Ma simt incredibil de împlinita în activitate, dar de asemenea realizez mai mult ca oricînd ca împlinirea nu vine din activitate în nici un sens - ea vine întotdeauna din liniste. 
Simt o foarte solida stabilitate si o forta invincibila crescînd în viata mea. 
Constiinta pura nelimitata continua 24 de ore pe zi. Eu percep frumusetea si bunatatea în fiecare situatie 
Nu simt curgerea timpului . Ma simt atît de linistit în interior si în acelasi timp ma bucur de activitatea exterioara. Eu simt aceasta prospetime a profundei stari de bine în tot corpul” 
Eu experimentez senzatia de bine si o puternica senzatie de iubire.” 
In timpul practicii MT apare o coerenta a tuturor ariilor creierului. Este coerenta o expresie fiziologica a iluminarii. 
Fiziologii au asemanat constiinta transcendentala, beneficiile ei si coerenta pe care se pare ca o produce în sistemul nervos cu proprietatile sistemelor fizice coerente.(Domash, 1977). De exemplu lumina coerenta (fasciculul laser) este mai puternic decît lumina incoerenta. Temperaturile extrem de scazute (avînd ca rezultat scaderea entropiei si coerenta crescuta) creaza proprietati remarcabile în materiale, cum ar fi miscarea perfecta a unui curent electric în metale supraconductibile si curgerea fara rezistenta în heliumul suprafluid. 
Aceste stari sunt rezultatul unei stari puternic ordonate a sistemului si experienta constiintei transcendentale ca o “constiinta nemarginita” si “ordine perfecta” , si la fel de bine ca fiind baza pentru”capacitatile paranormale”, toate conduc la paralele izbitoare între sistemele fizice coerente si sistemul nervos coerent stabilizat în constiinta pura. 
Familia ca sistem coerent este caracterizata de comunicare. Comunicarea este cuvîntul cheie pentru sistemele coerente spune Prigogine. În aceste sisteme se pare ca apare o comunicare neverbala instantanee întrucît se produce pe un canal fara zgomot si cu rezistenta 0. Cercetatori printre care neurologuk român Dumitru Constantin au consemnat existenta unui limbai prelingvistic, un limbaj al cîmpurilor. Un astfel de limbaj sau comunicarea la nivelul Cîmpului Unificat ar pute asta la baza unei comunicari instantanee a informatiei si experientei. Daca multe drame ale familiei se nasc din incapacitatea de a comunica emotii sentimente, experienta într-un sistem coerent comunicarea este totala, neconditionata, neîngradita. Daca cineva învata ceva el este simultan comunicat celorlalti. Abilitatea lor de a învata acelasi lucru este mult mai mare. Ei “îl stiu” deja la nivelele profunde ale constiintei lor. Experienta trece spontan de la cei în vîrsta la cei tineri si noile cunostinte trec de la acestia la cei vîrstnici. 
Plînsul copilului apare mai întîi în adîncul lui si într-o familie coerenta cineva va ajunge la copil înainte ca acesta sa izbucneasca în plîns. Circuitele de feed-back devin circuite de feed-now. 
Astazi gratie programelor MT si MT Sidhi iluminarea pare sa fie o posibilitate reala pentru un numar mare de oameni. Ce ar însemna aceasta pentru familiile de care apatin ei ? Maharishi descrie iluminarea în termeni foarte relevanti pentru viata sociala: 
“Iluminarea implica abilitatea de a actiona fara a face greseli, de a, de a fi încununat de succes în tot ce întreprindem fara sa ne creem probleme noua însine, comunitatii noastre si mediului. Aceasta înseamna ca cineva are capacitatea de a functiona fara o viata a viola legile naturii, sa actioneze într-un astfel de mod încît sa fie întotdeauna sustinut de legile naturii...De o importanta speciala este dezvoltarea profunda a valorilor universale si a virtutilor umane pozitive cum ar fi prietenia si compasiunea. Ele sunt auxiliarii normali ai iluminarii” (MERU 1977, p1) 
Valorile practice ale unei familii de indivizi împliniti si iluminati devine acum aparenta. În timp ce ei însisi experimenteaza multumirea interioara, ei “actioneaza fara a face greseli”, si sunt “încununati de succes”...”întotdeauna sustinuti de natura”, avînd “valori universale” si “virtuti umane pozitive”. 
Prima sectiune sugereaza ca functionarea adecvata si resistenta la stres a membrilor individuali ai sistemului familiei sunt o cerinta preliminara pentru o functionare adecvata si o rezistenta la stress a familiei ca întreg, si în acest context reaminteste pe scurt cercetarile asupra efectelor programului MT în domeniul fuctionarii fiziologice si psihologice individuale. Sectiunea urmatoare ia în consideratie mai mult decât functionarea adecvata - împlinirea, invincibilitatea, iluminarea . Mai întîi este discutat impactul pe care cautarea pentru împlinirea individuala îl are asupra familiei, si apoi sunt prezentate cercetari care sugereaza ca aceasta cautare poate fi realizata prin MT si programul MT-Sidhi. O a treia sectiune, considerând importanta mediului social mai larg pentru dezvoltarea fortei familiei, trece în revista câteva cercetari recente asupra efectelor de functionare îmbunatatita a participarii individuale a MT asupra calitatii vietii în comunitatile lor. 
Programul MT poate însa contribuii la îmbunatatirea mediului social în care familia trebuie sa functioneze. 
Desi MT a fost învatata în trecut în principal ca un mijloc de dezvoltare individuala, Maharishi a subliniat recent potentialul ei în îmbunatatirea conditiilor sociale. El sugereaza ca chiar daca un mic procent din populatia unei comunitati va practica programul MT si va începe sa functioneze mai coerent, ei vor produce un efect masurabil asupra calitatii vietii comunitatii ca întreg. Aceasta posibilitate a fost denumita efectul Maharishi si este în general explicata prin generalizarea la sociologie a modelului “tranzitiei de faza” si a “fenomenelor de prag” descoperite în stiintele naturii (Borland si Landrith,1977). Pe scurt , schimbari dramatice de la starea de dezvoltare relativa la o stare mult mai ordonata poate fi vazuta cînd o mica parte, aproximativ 1% dintr-o populatie (de molecule, de celule, furnici, etc) începe sa functioneze coerent. 
Sectiunea patru se concentreaza pe sistemul familiei însasi: ea subliniaza modelul teoretic al lui Maharishi cu privire la invincibilitatea în sistemele sociale, si rezuma rezultatele studiilor preliminare conduse de autori si de altii asupra efectelor programului MT în viata de familie, adaptarea maritala, si dezvoltarea copilului. Ultima sectiune ofera un plan practic pentru construirea familiilor invincibile. 
Maharishi (1972) a descris mecanica functionarii optime a sistemelor sociale din puctul de vedere al functionarii constiintei individuale si colective. Analizele sale sale sunt în general consistente cu diferitele descriereri ale familiilor sanatoase, descrieri care au aparut în literatura recenta din acest domeniu, dar care pare sa ofere clarificari suplimentare care merita sa fie luate în cnsiderare. Exista trei puncte principale: (a) telul sistemelor sociale; (b) relatia partilor cu întregul ; si (c) integritatea sistemelor soiciale. Il vom discuta pe fiecare pe scurt. 
Telul familiei. Maharishi sugereaza ca telul sistemelor sociale este de “a traii impreuna, de a creste împreuna, si de a se bucura de împlinire împreuna” O familie puternica reuneste cu necesitate toate aceste trei teluri - este iun sistem intact, deschis, care se dezvolta, si consta din indivizi împliniti care care se bucura sa împarta bucuria si iubirea impreuna. 
Relatia partilor cu întregul. Maharishi face doua mensiuni principale în acest context. Primul, un sistem social ideal este caracterizat de unitate în diversitate. Aceasta înseamna ca exista o calitate a armoniei intereselor între parti, astfel încît întarirea diferentelor dintre indivizi intareste în mod spontan integritatea întregului. . Aceasta este analog unei flori în care întarirea diferentelor dintre petala rosie si frunza verde creaza un întreg mult mai frumos. Acest fel de armonie este posibila numai cînd fiecare din parti functioneaza de la nivelul bazei comune care le armonizeaza. Într-o floare aceasta baza comuna este ADN-ul. În individ este constiinta pura. Oricare ar fi rolurile diverse si interesele membrilor familiei, aceia care practica programul M T. au o experienta comuna - constiinta pura. Dar aceasta este mai mult decît un “împartasirea aceluiasi interes.” Este un stil comun de functionare a sistemului nervos - un stil care armonizeaza si totusi întareste diferentele individuale. 
Al doilea punct este ca exista o relatie de reciprocitate între viata individuala si colectiva, astfel încît îmbunatatirea unuia il îmbunatateste pe celalalt. Astfel , pe masura ce membrii familiei cresc în calitatea functionarii lor, ei creaza un mediu familiar mai bun, care la rîndul lui sustine cresterea lor ulterioara. În termenii teoriei generale a sistemelor acesta este denumit feed-back pozitiv si este caracteristic sistemelor vii, deschise, care se dezvolta. 
Integritatea familiei. Modelul fundamental al lui Maharishi pentru a caracteriza un sistem care functioneaza bine este cel al coerentei, asa cum am vazut în discutia nostra despre coerenta EEG si coerenta în constiinta colectiva a societatii. Maharishi a accentuat recent ca “invincibilitatea” este rezultatul coerentei în orice sistem - abilitatea de a mentine integritatea si cresterea chiar si în fata stresului sau influentelor negative. O analogie a coerentei în sistemele mecanicii cuantice este foarte semnificativa aici. Unul din fenomene, cel al materialelor la temperatura extrem de joasa (aproape de zero absolut) , este denumit Efectul Meisner. Starea colectiva coerenta a substantei(avînd o curgere a electronilor înalt ordonata). respinge spontan influenta magnetica exterioara (care altfel ar fi o influenta dezordonata). Cercetarile lui Ilya Prigogine, laurea t al premiului Nobel în chimie, arata ca sistemele vii care reusesc cresc inevitabil în ordine si coerenta prin interactiunea cu mediul, dar totusi îsi mentin integritatea interna. 
Imaginea familiei invincibile care emerge din acest model este aceia a unui grup de oameni absorbind dinmediu ceea ce este util - ceea ce contribuie la coerenta partilor si a întregului - în timp ce este complet neperturbata de orice ar putea perturba aceasta coerenta. 
CERCETARI ASUPRA PROGRAMULUI MT SI A VIETII DE FAMILIE. Care ese evidenta ca programul MT îmbunatateste viata de familie ? Pentru a începe cu cîteva exemple ale ale unor variabile sociale generale, practica programului MT . este asociata cu o toleranta crescuta, scaderea agresiunii, scoruri mai mari în testul de judecata morala al lui Kohlberg, mai multa încredere în altii cu mai putina sensibilitate la critica si inadecvare sociala.. Deasemenea, doua studii independente au descoperit o mai mare satisfactie în munca, productivitate crescuta, si relatii mai bune cu colegii si supervizorii printre practicantii MT în mediul industrial asa cum au fost raportate atît de ei însisi cît si de colegi. 
Studiile lui Baumrind (1971) au fost realizate asupra competentei parentale la copii de scoala. Ea a descoperit o a patra categorie în st Aceste familii par sa se potriveasca coerentei descrise de noi. , si este interesant ca Dr. Baumrind a raportat ca o pate semnificativa din aceste familii practicau tehnica MT.Unul din studiile de interes examineaza efectul programului MT asupra copiilor caree urmau scoala elementara din Berkeley, California. Studiul realizat de Abrams (1976) arata o crestere a simtului de control asupra propriei vieti, o crestere a independentei si scadere a anxietatii. 
BLUPRINT PENTRU CONSTRUIREA FAMILIILOR INVINCIBILE. Cît mai multi mebrii ai familiei trebuie sa învete MT si Mt Sidhi. Aceste programe nu sunt complicate si sunt usor de învatat. Nivelul educational, sanatatea, sau alte interese nu interfereaza. Nu exista abilitati sau concepte care trebuiesc stapînite. Poate fi practicata acasa, împreuna, sau departe de casa separat..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu