sâmbătă, 6 octombrie 2012

Instrumentele muzicii Maharishi Gandharva-Ved



Fiecare dintre instrumentele muzicale prezente în Festivalurile Maharishi de Muzică pentru Pacea Lumii are o calitate a sunetului distinctă, proprie. În antica literatură vedică, ele sunt împărţite în patru categorii:tat vadya (instrumente cu coarde), sushir vadya (instrumente de suflat), avnadh vadya (instrumente de percuţie) şi ghana vadya (clopote şi talgere). Fiecare instrument muzical corespunde în mod ideal cerinţelor executării unei raga (compoziţie muzicală de Gandharva-Ved).
În continuare urmează o descriere a instrumentelor prezente în concertele Maharishi Gandharva-Ved:
BANSURI
(fluier din bambus) – Degetele, acoperind cele şase până la şapte găuri ale acestui instrument, pot crea un efect de alunecare (meend) între note, esenţial pentru executarea unei raga. Din fluierele mai lungi (până la 0,9 m lungime) iese un sunet bogat, rezonant, un sunet mai înalt şi mai ascuţit fiind produs de bansuri-urile mai scurte (20–38 cm).
SITAR
Acest instrument cu coarde are aproximativ 1,2 m lungime, cu 18 până la 25 de corzi de metal, şi este capabil de o mare subtilitate în structura sunetului. Confecţionat din dovleac şi lemn de teak, cele şapte corzi principale ale sale sunt ciupite cu un plectrum de metal purtat pe degetul arătător, melodia fiind cântată pe una sau două corzi şi oprită de taste de metal, mişcabile. Sub corzile principale se află cel puţin 11 corzi rezonante. Acestea îi dau sitarului sunetul lui distinct şi sunt acordate cu grijă conform notelor scalei unei anumite raga şi rezonează atunci când aceleaşi note sună pe corzile principale.
SAROD
Mai mic decât sitarul, sarodul s-a dezvoltat dintr-un instrument afgan numit rabab. Spre deosebire de sitar, camera rezonantă principală este confecţionată din teak şi acoperită cu piele de capră. O cameră secundară mai mică, făcută din metal, se găseşte la celălalt capăt al grifului conic, lipsit de taste. Dintre cele 25 de corzi de metal, 15 sunt rezonante şi se află sub cele zece pe care se cântă melodia. Ciupite cu un plectrum din coajă de nucă de cocos, patru dintre ele cântă melodia, două sau trei accentuează ritmul, iar restul sunt acordate conform notelor de bază din raga aleasă. Vesticilor, sunetul sarodului le-ar putea aminti vag de banjo, dar cu o mare flexibilitate pentru notele care alunecă.
SARANGI
Confecţionat dintr-o singură bucată de lemn, sarangi este un instrument cu coarde lipsit de taste, la care se cântă cu un arcuş. Camera rezonantă este acoperită cu pergament, iar griful este foarte lat, cu trei sau patru corzi principale confecţionate din maţe. Are până la 40 de corzi rezonante şi poate produce o gamă largă de sunete, uneori izbitor de asemănătoare structurii vocii umane. Este deseori folosit pentru acompaniament în recitalurile vocale, dar recent a fost acceptat şi ca instrument solo.
TABLA
Principalul instrument de percuţie folosit acum în concertele Gandharva, tabla constă din două tobe, ambele având faţa confecţionată din piele, cu o lipitură de pilitură de fier şi făină în centru. Corpul tobei mai mici (tabla) este confecţionat din lemn, iar corpul tobei mai mari (bayan) este confecţionat din metal. Diferite lovituri pe diferite părţi ale feţelor tobelor produc o gamă largă de sunete, având un efect bun în timpul acompanierii altor instrumente muzicale în executarea unei raga. Acordarea tablei se face prin ciocănirea pieselor de lemn aflate de jur-împrejur, care sunt ţinute de bretele în jurul instrumentului. Din banyan se poate obţine o frecvenţă largă de sunete prin apăsarea cu palma mâinii stângi pe faţa tobei în timp ce degetele cântă ritmul.
TAMPURA
Numită şi tamboura, este un instrument cu coarde care cântă mereu sunetul zumzăit în concertele Gandharva. Rolul lui este important, deşi nu este considerat un instrument principal. Cele mai mari sunt asemănătoare cu sitarul, dar nu au taste şi au numai patru sau cinci corzi, care sunt ciupite continuu cu degetele. Tampurele mai mici, care acompaniază sitarul, sunt confecţionate din lemn.
SHENAI
Este un fluier confecţionat din două bucăţi, iar cele opt sau nouă găuri ale sale sunt acoperite cu degetele. Sunetul său este similar oboiului, dar cu fluiditatea saxofonului. Pentru a cânta la acest instrument este necesar un puternic control al respiraţiei. În India, shenaiul este în mod tradiţional asociat cu căsătoriile.
Celelalte instrumente folosite în concertele Maharishi Gandharva-Ved sunt: veena, anticul predecesor al sitarului; swarmandala, o ţiteră sau harpă mică folosită pentru a crea un efect plăcut de cascadă;pakhavaj, o formă mai veche de tabla; jaltarang, castronaşe de porţelan acordate umplute cu apă şi harmonium, o mică claviatură verticală, ce acţionează corzi, folosită la acompanierea recitalurilor vocale.

traducere Mircea P

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu